motorcycle engine

Motor Matches

Match the motor to increase power or engine power standard commonly referred totune up, needs to be put the changes on several things:
1. Increase / raise the compression ratio.
2. IN or EX ported fix to fuel revenue to be smooth and good.
3. Changing the duration, Elevator Noken as.
4. Changing the ignition (if the race is allowed).
5. Change the ratio with Close Ratio.
6. Setting the carburetor....


COMPRESSION
Increasing the compression ratio (Compretion Ratio = CR) is a way of beginning to be taken by the mechanics to increase engine power.
However, to increase the compression ratio to consider several factors, including fuelused and the quality of the piston is used.

 
Through increased COMPRESSION:
1. Replacing the piston with model racing.
2. Closer deck clearance.
3. Head lathe.
4. Weld Head.
5. Lathe Block and Piston.
HOW TO REDUCE COMPRESSION:
1. Merimer dome on the head.
2. Deepening coakan valve on the piston.
3. Piston lathe
.
ADVANTAGES OF USING HIGH COMPRESSION:
1. Increased engine power.
2. Final gear becomes heavy.
3. Power engine feels from the round bottom to top.
LOSSES USING HIGH COMPRESSION:
1. Machine becomes hot quickly.
2. Engine break into a big and rough.
3. If the compression is not precise calculations, frequent detonation.
To calculate the compression ratio (CR) from one machine, we need to know thecylinder volume will be done.
 

U.S. Noken
Among the components on the main motor to increase the speed of the engine is amodified camshaft / cam / Noken as. Noken as work set to open / close valve isneeded to manage the fuel past the valve in and throw a line through the valve ex

HOW TO WORK AS Noken : 1. If point A touches the trigger, the valve began to rise and will be fully open after reaching the peak of the bulge (point B). 2. After passing the peak, the valve will fall back and closed the meeting after point C. 3. From A and then rises to C and then back to B is called duration Noken as. 4. Max Lift Height determine the bulge. 5. Surface bulge profile shape determines the acceleration of closure and opening of valve by the shape of the surface bulge profile. 
MAX LIFT
How to determine the motor racing Max Lift:
In theory for standard motors, Elevator Max is 23% of the diameter of the valve ins.Then to motor racing with a circuit that is not so long, Elevator Max about 29% - 31% ofthe diameter of the valve ins. For circuit racing with the long, can be contrived Max Liftup to 35% of the diameter of the valve.
DURATION
How to calculate the duration of a few ways:
1. The duration is calculated after the 1.27 mm valve lift on the valve setting 0 (Zerro).
2. The duration is calculated at the time of the valve began to open the valve setting0.10 mm.
For ease of manufacture, we will use the second way.
Before we want to determine the number of duration, we must first know how the LC(lobe center) on Noken as we will modify.
To know the LC, we have to put Noken as the engine and measure with a protractormounted on the crankshaft to the left / magnet.
For example: LC AT JUPITER Z: 103
We want a duration of 310 degrees. How many degrees in an open and how manydegrees in a close?
Calculation for Locating in close:
310-180 - 52 = 7

MEANS FOR LC 103 IF WE WANT IS THE DURATION OF 301 FIGURES duration:52 BEFORE TDC IN OPEN IN CLOSE AFTER 78 TMB
For the duration of motor racing is ideally 29-33.
For max lift is the ideal duration of motor racing:
7.5 mm - 8.3 mm
The advantage of using a high lift and duration of: - Engine power becomes very large -very good engine on lap top
Loss using a high lift and duration of: - On lap down is not good - As the valvebecomes not durable - Valve floating / drifting when the valve is not strong pear -Coakan valve on the piston must be in
HOW CAM Grinding
- The Base Circle digerinda approximately 18 to meet the desired lift
- Then followed by grinding the ram to determine the duration
- Grinding the flank to determine the lift of O / L and form a profile
- Try again in grinding a flat and smooth to keep the rocker arm remain durable andreduces floating.
Ignition / Ignition
Part of the engine serves to burn a mixture of fuel and air which is compressed by thepiston, before the piston reaches TDC.
Source of electric current to generate a stepping fire can come from the spool or directbattery.
Sources of electricity generated directly from the bobbin is often called AC ignition,and direct from the battery is often called the DC ignition.
AC Ignition
The advantages of using air conditioning system:
- Direct electrical system in accordance with engine speed.
- No need to use battery
Losses using air conditioning system:
- Round the engine a little less, because the magnetic force existing
 
DC Ignition
The advantages of using the system DC / Total Lost:
- No need to use magnetic
- The weight of the rotor can be made ​​according to our wishes (can be very mild)
Loss using the system DC / Total Lost:
- Must be frequent recharging (recharging) battery (batteries)
- The risk of going overdrawn battery
Standard ignition timing differences and are often used for racing: Ignition for the standard motor  At low RPM (1000-3000
RPM): stepping fire on 8-15 before TDC  In the midst of high RPM
(4,000 and above): a stepping fire at 25-30 before TDC
 The fire is not large compared to the spark plug ignition racing
Ignition for motorcycle racing
 At low RPM (1000-3000 RPM): stepping fire at 20-30
before TDC
 In middle-to high RPM (4,000 and above): a stepping fire at 35
- 42 before TDC
 Fire plugs large
Kinds of different types of CDI
1. single map
CDI is composed only with a map / curve
For example: motor default CDI, CDI BRT Dual band
2. multi-map
CDI consists of more than 1map / curve we can choose its own with a few clicks.
For example: Rextor adjustable CDI, CDI BRT smart click
3. programmable CDI
CDI may be set curve / graph of ignition according to our desires, which is adjusted to the character of the machine required.